
FlowTalk-webinaaritallenne: Johda kasvuun
Mikä yhdistää yrityksiä, joissa asiat näyttävät sujuvan ja kauppa käyvän? Mitä näissä yrityksissä tehdään oikein?
Kasvun kulmakivet
Ei ole olemassa yhtä ainutta oikeaa tapaa luoda kasvua. Oma toimintaympäristö kertoo, mikä toimii parhaiten kullekin yritykselle. Jotkut asiat kuitenkin sopivat lähtökohtaisesti kaikille toimialoille.
Tässä viisi toimialariippumatonta kasvun kulmakiveä:
1. Korkeat standardit
Ensimmäinen kasvun kulmakivi on korkeat standardit. Kaikelle tekemiselle pitää asettaa korkeat standardit, ja arjessa pitää puhua paremmuudesta ja erinomaisuudesta. Standardien tulee olla kaikille samat ja niiden pitää olla määrämitallistettu. Näin varmistetaan, että kaikki aina asiakasrajapinnasta johtoryhmään ymmärtävät, mitä korkeat standardit tarkoittavat juuri meille.
2. Asiakaskeskeisyys
Yrityksessä täytyy olla uteliaisuutta oppia ihmisistä. Kasvu vaatii, että halutaan loputtomasti ymmärtää asiakasta ja asiakaspolun eri vaiheita: mitä iloja ja harmituksia sen varrella on. Uteliaisuus on asiakaskeskeisyyden ytimessä ja sen avulla löydetään kohdat, joihin rakentaa lisäarvoa.
3. Jatkuva kehittäminen
Jatkuvan kehittämisen kautta varmistetaan, että jokainen päivä on edellistä parempi. Vain näin taataan kasvulle kunnon edellytykset. Jos onnistut rakentamaan yrityskulttuurin, jossa on jatkuvan kehittämisen kulttuuriympäristö, olet jo pitkällä.
4. Johdonmukaisuus
Erinomaisuus ei ole vahinko tai sattuma. Erinomaisuus on tavoite ja se on aika-, paikka- ja tekijäriippumaton asia. Tämä tarkoittaa, että erinomaisuutta harjoitellaan johdonmukaisesti. Näin varmistetaan, että asiakkaita kohdatessa performoidaan niin hyvin, että ylitetään odotukset.
5. Kasvun nälkä
Kasvun nälkä on halua ylittää odotuksia, tehdä paremmin ja mennä eteenpäin. On hyvä muistaa, ettei kasvu ei ole itseisarvo, vaan se on lopputulos.
Kasvun kulmakivet nojaavat johtamiseen. Kaikki hyvä ja huono, mitä yrityksessä tapahtuu, on johtamisella aiheutettua, sallittua tai mahdollistettua. Vastuu kasvusta on johdolla.
Välitä tulevaisuuden visio kaikille
Mistä tiedän, miten minun pitäisi toimia, jollen tiedä, mitä minulta odotetaan? – Tuntematon työntekijä
Ei riitä, että kasvun kulmakivet on perustettu. Kasvusta pitää myös puhua. Kaikkien pitää ymmärtää, mitä tarkoitetaan, kun puhutaan kasvusta.
Arjessa asiakkaita kohtaavat työntekijät eivät usein tiedä tai ymmärrä, minne yritys on menossa tai mitä se tavoittelee. Jos ihmiset eivät tiedä, mihin ollaan matkalla, ei johdettavana ole yhtenäistä tiimiä – vaan joukko, joka surffailee sattumanvaraisesti eri suuntiin.
Näin pääsee käymään, kun kasvusta ei puhuta riittävästi ja riittävällä tasolla. Siksi unelmista ja tavoitteista pitää puhua superlatiivein. Ne pitää jakaa kaikille ja ihmisen kokoisina paloina. Niistä pitää poistaa epäselvä byroslavia ja johtamisen virkahenkilökieli, ja niistä tulee rakentaa elämänmakuisia tarinoita, joista kaikki saavat kiinni.
Maalaillaan siis visiot toimialan näköisiksi. Kerrotaan visio kielellä, joka on tuttua ihmisten arjesta. Kahvilassa puhutaan kahvikupeista, ja teollisuudessa tuotantokoneista. Arkiset esimerkit ja tarinat auttavat ymmärtämään, millaisilla teoilla ja kohtaamisilla tuotetaan todennäköisimmin toivotunlaisia asiakaskokemuksia.
Lisää kunnianhimoa johtamiseen!
Olemme keränneet dataa suomalaisesta työelämästä ja johtamisesta, ja data puhuu karua kieltä. Tutkimustemme mukaan suomalaista johtamista voisi kutsua yhdellä sanalla ja se on kunnianhimoton.
Kunnianhimoton johtaminen näkyy käytännössä monella tavalla. Se on asiakeskeistä, pelokasta ja hiljaista. Se on jäykkää, hidasta ja liian kaukana ihmisistä. Uusia innovaatioita ei tehdä ja kokeilukulttuuri puuttuu.
Liian usein laskusuhdannetta perustellaan ulkoisilla tekijöillä. Ja kyllä, elämme ajassa, joka on täynnä arvaamattomuutta, ailahtelevuutta ja yllättäviä tapahtumia. Ulkoiset tekijät eivät kuitenkaan selitä sitä, että
- vain 17 % työvoimasta on omistautunutta työlleen
- esihenkilöt ovat kaikkein stressaantunein henkilöstöryhmä
- johdon ja henkilöstön näkemysten välillä vallitsee kuilu.
Kaikki ovat samojen haasteiden äärellä. Niiden edessä ei kuitenkaan pidä alistua, vaan keksiä, miten uusilla säännöillä pelataan entistä paremmin. Kun vanhat pelitaktiikat eivät enää pure, on aika muuttaa niitä.
Muutos käynnistyy jokaisen yrityksen sisällä. Muutos on sitä, miten arkea ja ihmisiä johdetaan. Se on sitouttamista ja innostamista. Silmiin katsomista, lähemmäs menemistä ja ihmisistä kiinnostumista.
Tulevaisuuskyvykäs yritys näkee oman ainutlaatuisuutensa
Vain tulevaisuuskyvykkäät yritykset selviävät vaikeista ajoista. Yritys voi olla tulevaisuuskyvykäs vain, jos sitä johdetaan tulevaisuuskyvykkäästi.
Tulevaisuuskyvykkyys vaatii, että yrityksellä on oikeanlaiset työvälineet ja tekniikka, tuotteet ja palvelut sekä kumppanit. Näitäkin olennaisempaa on se, että yrityksessä on oikeanlaista tietoa ja taitoa sekä asennetta.
Sen sijaan, että nähdään innovointi ja oman ainutlaatuisuuden korostaminen riskinä ja investointiuhkana, tulisi ne nähdä vahvuuksina.
Tapaamme vuosittain satoja yrityksiä ja niiden johtoryhmiä. Meidän näkemyksemme mukaan parhaiten pärjäävät yritykset näkevät oman ainutlaatuisuutensa ja osaavat myös sanoittaa sen arjessa. Näissä yrityksissä puhutaan tavoitteellisesti ja tarkoituksellisesti visiosta, missiosta ja purposesta. Kaikki työntekijät tietävät, mihin ollaan menossa ja mitä heiltä odotetaan.
Tulevaisuuskyvykkäitä yrityksiä yhdistää myös se, että ihmisiä johdetaan yksilöinä. Ihmiset nähdään ja kohdataan ihmisinä, eikä heitä kohdella kasvottomana massana. Näissä yrityksissä vallitsee vahva molemminpuolinen luottamus, joka näkyy myös psykologisena turvallisuutena.
Tulevaisuuskyvykkyyteen liittyvät uskallus, rohkeus ja uteliaisuus. Organisaatiossa kannustetaan olemaan rohkea niin puheissa kuin teoissakin.